« Hem

Så fixar du konsultrollen

Jag vet inte om jag varit inne på detta förut, men något jag inte var beredd på när jag slutade skolan var att jobba som konsult. Eller, jag hade koll på att väldigt många systemutvecklare jobbar som konsulter snarare än anställda på en IT-avdelning, men vad det egentligen innebar hade jag inte tänkt på.

Det finns två huvudtyper av konsulter: antingen sitter du på plats hos kunden, eller så sitter du ”in-house”, dvs. tillsammans med dina konsultkollegor och jobbar på distans mot kunden. Hos oss på Integrationsbolaget har vi en blandning av dessa: vi är ett gäng som alltid sitter in-house här i Örebro och jobbar på distans mot kunderna, och sedan har vi ytterligare ett gäng som sitter ute hos kunder i längre uppdrag. Just nu har vi också några uppdrag där man varvar och sitter in-house ett par dagar i veckan och hos kund resten av tiden.

Som nyexad är det perfekt att sitta inhouse, eftersom du då har nära till dina kollegor och kan enkelt be om hjälp när du funderar på något. Du får långsamt vänja dig vid kundkontakten och hinner bli varm i kläderna innan du åker ut och sitter på plats hos en kund. Det är en ganska speciell känsla att lämna det trygga kontoret och åka på det första kundmötet, och jag kan absolut erkänna att jag var nervös första gången jag gjorde det. Därför tänkte jag dela med mig av mina bästa tips på hur du hanterar konsultrollen som ny på marknaden.

Klä upp dig, klä inte ut dig

En no-brainer för de flesta – i valet mellan luvtröja och kavaj, så välj kavajen, åtminstone till första mötet. Dock så tycker jag det är viktigt att ändå vara sig själv och inte försöka klä dig som någon annan. Har du aldrig kostym tycker inte jag att det finns någon anledning att slänga på sig en sådan ”bara för att”. Inventera garderoben och hitta en kombo som du både känner dig hyfsat bekväm i och som är aningen vardagsuppklädd. Jag kör typ alltid på t-shirt med crazy tryck + bekväm tröja när jag är på vårt eget kontor, och byter till diskret t-shirt och kavaj när jag ska på kundbesök (eller kunden kommer hit).

Var en kameleont, inte en kappvändare

Som konsult behöver du kunna smälta in överallt, likt en hemlig agent läsa av arbetsplatsen, kulturen och människorna, och på nästan ingen tid alls anpassa dig till kunden du arbetar hos för tillfället. Du måste direkt komma in i jargongen och lägga ditt språk och ditt beteende på samma nivå som kunden. Det handlar om att vara flexibel till det yttersta, eftersom du som konsult kommer jobba hos massor av olika kunder, ibland i kortare och ibland i längre uppdrag. Inse detta från början och lär dig att vara lyhörd för klimatet som råder.

Men! Givetvis ska du inte känna att du bryter mot dina grundläggande värderingar. Om jag hamnade hos en kund där det förekom mobbning, diskriminering, sexuella trakasserier eller bara en jävligt taskig attityd så skulle jag inte acceptera detta. Nu har det här inte hänt mig, och jag hoppas det är ovanligt, men om det ändå skulle ske så vill jag vara stark nog att sätta ner foten och säga: det här är inte okej! Inte vara den som blundar för att det är bekvämt, tänker att ”äsch, jag är bara här X veckor, jag behöver inte bry mig”.

Var dig själv, representera ditt företag

”Var dig själv!” Ja, vem skulle jag annars vara? Ett slitet uttryck, men det ligger ändå något i det. I skrivande stund sitter jag med trasiga mjukisbyxor framför datorn, hopsjunken som en säck potatis och kliar mig på magen, och visst är jag precis lika mycket mig själv som när jag tar på mig kavajen, det är bara en annan sida av mig. Skillnaden är att när jag är hemma behöver jag inte tänka på något annat än mig själv: på jobbet, ute hos en kund, så representerar jag inte längre bara mig, utan mitt företag. Om jag missköter mig hos en kund, så är det som att hela Integrationsbolaget missköter sig, i kundens ögon. För att ta exemplet ovan, med att sätta ner foten, så skulle jag i en diskussion utanför jobbet antagligen säga något i stil med ”du är ju helt jäkla dum i huvudet”. Jag skulle inte säga samma sak vid morgonfikat hos kunden, utan välja en strategi för att få fram min åsikt på ett mer proffsigt sätt.

Skapa goda relationer och nya arbetstillfällen

De mänskliga relationerna är alltid de viktigaste, även om jobbet handlar om teknik: att skapa goda relationer till kunden är det som ger mer jobb till företaget, det är den grund vi använder för att leverera tekniska lösningar. Utan goda relationer får vi inga uppdrag. Även om du som konsult inte jobbar med sälj direkt, är det viktigt att ha med sig – hur du pratar med dina (om än tillfälliga) kollegor skapar relationen till kunden, och är den god, ja då kommer resten att flyta på. En delikat balans är förstås när det finns konsulter från andra bolag ute hos samma kund, men enligt min åsikt ska man se dessa i första hand som kollegor, och i andra hand som konkurrenter. Ingen vinner på att du ser andra konsulter som rivaler, det skapar bara dålig stämning. Även om du såklart, med goda intentioner, ska försöka göra den vassaste leveransen.

För att summera det hela: det är som att gå på lina, där du hela tiden måste avväga din person för att bete dig på ett passande sätt. Varje gång du kommer till en ny kund är det en ny lina att balansera på, och du vet inte på förhand om linan kommer vara slak eller spänd som en stålfjäder. Att känna in situationen och rätta sig efter den är en otroligt viktig egenskap som konsult, och har du koll på det innan du börjar har du halva inne.

Leave a Reply

Language: