« Hem

Ta ett steg tillbaks

Igår jobbade jag med en integration där jag hade följande scenario:

  1. En lagrad procedur i SQL Server levererar data till BizTalk
  2. BizTalk tar emot datan som XML via SQL adaptern och debatchar den, dvs. bryter ner datan i olika meddelanden
  3. Baserat på properties i meddelandet olika saker hända i en orkestrering

Jag började med att skapa ett schema för meddelandet i BizTalk, men fick genast problem med att få proceduren att leverera data enligt schemat. Jag testade alla möjliga varianter, men kom ingenstans. Det kändes ungefär som att dunka huvudet mot en betongvägg på olika ställen för att se om den skulle ge vika. Det gjorde den inte.

Till slut gav jag upp och lämnade datorn. Vilket såklart var det bästa jag kunde göra. Lite distans till skärmen och diskussion med kollegor gav mig en ny vinkling på problemet: jag ska såklart inte försöka tvinga in data från SQL i en struktur som jag skapat i BizTalk, utan låta SQL definiera schemat för den data som ska skickas. Jag tog då bort det gamla schemat och genererade ett nytt baserat på proceduren, vilket fungerade fint, och med hjälp av den här guiden lyckades jag få till hela flödet.

Jaha, och vad vill jag säga med detta?

Jo, jag vill påminna er (och kanske framförallt mig själv) om vad en bör göra när en kört fast i ett problem, nämligen att ta ett steg tillbaks. Lämna datorn, ta en promenad, gör något annat en stund. Du får då distans till problemet och kan se bortom det där hörnet som du har målat in dig i. Jag tycker det här gäller alla typer av problem, men det är extra tydligt när det gäller systemutveckling och integration. Ofta fastnar man i fel angreppssätt, som jag gjorde, och inser att problemet inte bör, eller ens kan, lösas på det sätt en tänkt från början, men att det inte alls är lika svårt från en annan infallsvinkel.

Bildresultat för step back

Leave a Reply

Language: