« Hem

En helt vanlig vecka som integrationskonsult

Vafalls, inget blogginlägg förra veckan? Skäms på mig! Till mitt försvar kan jag säga att jag har haft fullt upp, och jag tänkte ägna dagens inlägg till att summera veckan, så ni läsare får en inblick i hur vardagen kan se ut för en integrationskonsult.

Måndag

Vi började veckan med ett förvaltningsmöte, något vi har varje måndag. Då sitter vi i förvaltningsteamet och berättar för varandra hur veckan ser ut för oss, vilka projekt vi sitter med just nu och hur stor arbetsbelastning vi har. Det finns då möjlighet att flagga för om vi har mycket eller lite att göra, och omfördela veckans jobb om det behövs. Vi började med dessa möten i våras och de har verkligen hjälpt till att strukturera upp arbetet och gjort oss mer effektiva.

Efter mötet satte jag mig direkt framför datorn och undersökte hur en integration som vi deployade i fredags mådde, då jag var lite orolig över att något hade gått fel under helgen. För att undersöka statusen på integrationen kollade jag BizTalk och något som kallas ”tracked messages”, vilket helt enkelt är BizTalks sätt att spara all information som skickas genom plattformen. Med hjälp av detta kontrollerade jag vad som skickats från ena systemet, hur det såg ut efter BizTalks bearbetning, vad som skickades till det andra systemet, och sedan vad som skickats tillbaks, för att verifiera att allt såg ut som det skulle.Bildresultat för deploy

Jag kunde tillslut konstatera att integrationen fungerade som tänkt, förutom en liten detalj som inte upptäckts i testmiljön. Jag rapporterade detta till min kollega och han kontaktade i sin tur IT-chefen hos kunden för att få ok på att fixa detta.

Tisdag

Dagen började med att vi fick ok på att göra fixen som upptäcktes på måndagen, men innan jag hann börja med detta fick jag mail om en ticket från en annan kund. En ticket innebär helt enkelt att en kund har ett behov som vi behöver åtgärda, och det kan vara allt från allvarliga incidenter, där produktionsmiljön på något sätt störts, och vi måste agera snabbt för att återställa normalläget, till små förändringar och önskemål. Den här gången var det något mitt emellan: en av våra tjänster som genererar filer hade slutat fungerat i testmiljön, och vi behövde manuellt skapa om dessa filer.

Bildresultat för ticket

Efter att jag åtgärdat detta, var jag tvungen att förbereda mig för nästa dag, eftersom den skulle bli lite annorlunda.

Onsdag

Dagen började med att jag satte mig på tåget klockan 07:00 och begav mig till en närliggande stad för att besöka en kund. De hade gjort en lite annorlunda beställning: de ville ha hjälp med att skapa en integration, men samtidigt använda den som ett case för att deras nya BizTalkansvarige skulle lära sig mer om plattformen. Så, istället för att bara leverera en färdig integration, gjorde jag en testversion av integrationen, sedan kodade vi den tillsammans under dagen.

Bildresultat för workshop icon

Dagen gick faktiskt över förväntan, och vi kom längre än jag trodde med integrationsarbetet. Vi hade en koppling mot en databas, som var lite småbesvärlig att få till, och sedan skulle integrationen skicka information från databasen via mail och sms, och fick till hela flödet under vår workshopsession, även om det inte blev helt klart.

Torsdag

På torsdagen var jag återigen tillbaks på kontoret och det blev en dag där jag gjorde lite av varje:

  • Fixade en incident där ett system saknade filer som skulle ha kommit in under natten
  • Undersökte vad som kan hända med en SQL Server om man byter tidszon på servern
  • Skapade en ny version av ett schema som används i flera av våra integrationer
  • Grejade med ett databasskript då vi behövde byta ut primärnyckeln i en databas

På eftermiddagen hade jag ett möte med HR-Therése, där hon informerade mig om hur det är att vara skyddsombud, ett ansvar jag precis axlat. Vi gjorde också en skyddsrond, vilket gick bra – inga större risker identifierade! Skapade även en ny mailsignatur för rollen som skyddsombud, och den blev jäkligt snygg om jag får säga det själv!

superman

Fredag

När jag vaknade på morgonen undrade jag vart veckan tagit vägen – redan fredag! På förmiddagen utnyttjade jag en av våra bästa jobbförmåner, nämligen att få massage. Otroligt gött, och SÅ lyxigt! Resten av dagen ägnade jag åt att göra den där fixen som upptäcktes på måndagen, vilket var aningen trixigt – men det löste sig till slut och jag kände mig nöjd med arbetsveckan när kollegan Douglas drog igång fredagslåten på eftermiddagen.

Bildresultat för weekend meme

I skrivande stund är det snart fredag igen, och jag ställer mig samma fråga som förra veckan – vart tog måndag till torsdag vägen? Tiden går fort när man har ett roligt jobb!

 

Leave a Reply

Language: